Het zwart schaap van de familie

 

Het zwarte schaap in de familiePatch van de zogenaamde een zwart schaap wordt geassocieerd met een persoon met negatieve eigenschappen, niet in staat om te leven, op de een of andere manier onderscheidend van andere familieleden. Wij associëren deze term met iemand die zich niet kan of wil aanpassen aan de algemeen geldende regels, die alles andersom doet, en vaak met slechte resultaten.

Theoretisch zou niemand willen worden beschreven als een zwart schaap. En toch kunnen zelfs zulke subversieve mensen, die soms pijnlijk contrasteren met anderen, zo gretig bekritiseerd vanwege hun keuzes en houdingen, zichzelf feliciteren met het feit dat ze anders zijn.

Het plakken van de zwarte schapenvlek hoeft geen stigma te zijn. Bovendien heeft zelfs het zijn van een zwart schaap onmiskenbare positieve punten die altijd in gedachten moeten worden gehouden. Afwijkend van de norm, kan het afbreken van versteende regels een echte zegen zijn voor het gezinssysteem. En conflicten zijn signalen om te veranderen.

Het systemische paradigma in de psychologie behandelt het gezin als geheel. Dit betekent dat de problemen van het individu, evenals de problemen die hij creëert, worden gezien als een manifestatie van een crisis die door het hele familiesysteem gaat. De chaostheorie daarentegen zegt dat we veel meer leren over een bepaald systeem wanneer het destabiliseert dan wanneer het in harmonie is.

– Als er een tijd van onrust, conflicten, ongewoon gedrag van individuele mensen in het gezin is, geweldig! – zegt Tomasz Teodorczyk, een psychotherapeut van de Academie voor procesgerichte psychologie in Warschau. – Dit is een teken dat het systeem zich probeert te ontwikkelen. Dan kunnen we zien in welke richting het gaat en wat ermee gebeurt. Procespsychologie noemt ze geen stoornissen. Volgens haar zijn dit belangrijke signalen om het gezinssysteem te veranderen. Ze geven aan dat er behoefte is, dat er iets moet gebeuren.

Verwarring in het gezin is niet alleen de samenzwering van buitenbeentjes en vernietigers. Soms ontploft het als de doyen, die garant stond voor de oude orde, sterft, en sindsdien is alles anders verlopen, moet iemand anders de ontbrekende positie innemen en bevindt het systeem zich in een fase van destabilisatie.

 

Veranderingen

 

In tijden van crisis begint het systeem zich te organiseren rond iets dat in de chaostheorie een attractor wordt genoemd, een aantrekkend element. De auteurs van de theorie waren lange tijd niet in staat om de oorsprong en werking ervan nauwkeurig te bepalen. Uiteindelijk concludeerden ze dat de attractor de toekomst was, en om het mechanisme van het effect te verklaren, gebruikten ze de metafoor van het gooien van een bal in een kom. Zo’n bal slingert anders en stopt uiteindelijk ergens. Dit is een punt in de toekomst. De kogel komt op hem af, maar rond op een verdraaide manier. Het is nooit een eenvoudig pad naar je doel. Wat betekent het?

Ons westerse denken heeft twee waarden: ja-nee, goed-slecht. Als er iets onvoorspelbaars gebeurt met onze dierbaren, hebben we kant-en-klare oplossingen. Bijvoorbeeld, degene die wil scheiden is slecht, degene die zichzelf opoffert voor kinderen is goed. De metafoor “bal in een kom” gaat over het volgen van de oplossingen voor het moment. De bekende Franse antropoloog Claude Lévi-Strauss beschreef in zijn boek Untamed Thought waarom het denken van primitieve volkeren flexibeler is dan dat van ons.

Ze waren niet op zoek naar een universeel recept, maar “knutselen” aan een specifiek probleem. Het is een zeer procesgerichte benadering. Dit is waar het in het leven om draait: de oplossing die we op een gegeven moment aannemen, blijkt na verloop van tijd niet meer toereikend en moet worden aangepast. Ondertussen houden we het liever bij de ene, simpele en – naar onze mening – meest geschikte weg.

 

Openheid voor verandering

 

Volgens de psycholoog bleek deze gezinsregeling niet voorbereid de confrontatie aan te gaan met de waarden die Weronika vertegenwoordigt, wellicht omdat het grotere sociale veld dit nog niet toelaat. Maar het had ook anders kunnen zijn. De aspiraties van de vrouw zouden kunnen worden ondersteund door een voorbeeldige tante Krysia en iemand anders. Samen zouden ze kunnen proberen een nieuwe kwaliteit in het systeem te integreren. En zo zal vroeg of laat een andere Weronika verschijnen, of de behoefte aan verandering zal zich op een andere manier manifesteren. Bijvoorbeeld door ziektes, dromen, ongelukken, vreemde gebeurtenissen die de gemeenschapsband verbreken.

Onafhankelijkheid, individualisme zal hen blijven aanvallen. De complexe systeemtheorie, een tak van de chaostheorie, zegt dat als de kritische massa van een systeem wordt overschreden, het zichzelf begint te reorganiseren volgens nieuwe regels, en de fossielen met een knal afbrokkelen. Hoe het te vermijden? Op zoek naar oplossingen voor het moment. Wel dient tijdig te worden opgemerkt dat het patroon dat enige tijd geleden is vastgesteld nu niet meer geldt en dat de wijziging noodzakelijk is.

Zulk denken staat dichter bij het leven, het past zich aan de loop van de gebeurtenissen aan. Ontwikkeling laat nieuwe elementen toe. Als we ons het familiesysteem voorstellen als een mozaïek van vijf kiezelstenen, zal de ontwikkeling plaatsvinden met de toevoeging van een zesde, tiende

 

Energieveld

 

Het gezin is een energieveld, een gebied waar verborgen ordenende krachten werken. Elke rol in het veld moet worden geplant. Er is een leider, iemand die de rol van leider ambieert, een oppositionele, iemand in de auto, iemand die warmte en zorg geeft, iemand die een kameraad is, een wijs man en vele andere types. Een rol is meer dan een persoon, en een persoon is meer dan een rol.

Er zijn meer dan één persoon nodig om één rol te vervullen. Als een autoritaire vader de zijne zwaar op de proef stelt, zal hij op een gegeven moment worden onttroond door zijn broer, zoon, kleinzoon. Juist omdat het voor ons zo moeilijk is om uit de oude sleur te komen, worden gezinssystemen vernietigd.

“Ik ben de staat”, zei Lodewijk XIV. Als we eenmaal in één rol zijn geraakt, zullen de paarden ons er niet meer uit krijgen. Het is een kwestie van gewoontes. Zonder te veranderen, behalen we duidelijke voordelen. Schijnbaar, omdat ze ons belemmeren in onze ontwikkeling. Alleen een goede vader zijn is makkelijker dan een vader zijn die zich bezighoudt met kinderzaken, een carrière heeft en zijn eigen passies ontwikkelt.

 

We gaan terug naar het feit dat ons denken of “of” is, er is geen “dit en dat”-optie. Diep van binnen voelt iedereen dat het er niet om gaat de ene helft van de sinaasappel te hebben, of die nu links of rechts is, maar het hele ding. Er is flow in een flexibel systeem – verschillende mensen wisselen op verschillende tijdstippen van rol. Dan is het systeem vloeibaar en groeiend.

Als we naar de familiegeschiedenis kijken, zien we een wiskundig patroon. Zoals je kunt zien wat waar vandaan komt. Het probleem is dat deze formule niet kan worden toegepast op de toekomst. Volgens fuzzy logic (fuzzy logic, een tak van de ontwikkelde wiskunde), vereenvoudig je als je denkt dat je een zaak duidelijk hebt, dat je er geen rekening mee hebt gehouden en reduceert de zaak tot een eenvoudig ja-nee-systeem.

 

Het is niet slecht om zwarte schaap te zijn in de familie

 

  • Het Zwarte Schaap vecht voor wat het wil zijn . Juist omdat zo’n persoon niet voldoet aan de geaccepteerde normen, onderscheidt hij zich van de achtergrond van het gearrangeerde gezin, hij is uniek. Door niet te proberen gelijk te hebben, laat het zwarte schaap zich niet met zichzelf manipuleren, hoeft het niet aan de verwachtingen van anderen te voldoen, dwingt het zich niet om bij het grote publiek te passen. Zo’n rebels mens weet precies wie hij wil zijn en niemand heeft daar invloed op.
  • Hij leeft harmonieus. Het Zwarte Schaap leeft zoals het wil en gaat daarom ‘s avonds met een gerust geweten naar bed. Hij leeft in harmonie met zichzelf en bezwijkt niet voor sociale druk.
  • Het gaat tegen de stroom in. Het zwarte schaap is een rebel en volgt anderen niet. Is een individualist, dwingt zichzelf niet om patronen te volgen en leeft beter. Hij gaat waar hij wil, niet waar anderen hem brengen.
  • Weet wat vrijheid is. Het zwarte schaap voert zijn taken zo goed uit als het zou moeten, verspilt geen tijd en energie aan het behagen van het milieu. Ze respecteert de mogelijkheid van vrije keuze, en leven op haar eigen voorwaarden geeft haar psychologische troost, die soms ontbreekt voor degenen die koste wat kost de erkenning van andere mensen proberen te verdienen.
Bron : Globaal bewustzijn 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.